Vitariánství jako cesta ke zdraví? Jídelníček vitariána, přínosy

Vitariánství jako cesta ke zdraví? Jídelníček vitariána, přínosy a negativa...

Při vhodné skladbě stravy a krátkodobém užívání může vést vitariánství ke zdraví. Avšak konzumace pouze syrové stravy není pro každého. Někdo může mít po ní trávicí potíže, hlad, apod. Vitariánství je nejen výživový směr, ale také způsob myšlení, duchovní cesta. Stoupenci tohoto výživového směru tvrdí, že člověk má jíst pouze živou stravu.

Vitariánství jako cesta ke zdraví? Jídelníček vitariána, přínosy

Živá strava je strava rostlinná, nerafinovaná, syrová, tepelně nezpracovaná. Tato strava obsahuje enzymy, které dodávají člověku zdraví a energii.

Jakmile se potravina zahřeje na teplotu nad 45 °Celsia, stává se mrtvou potravinou, která člověku nedodává energii, ale naopak ji odebírá a výsledkem je únava.

Jídelníček vitariána

Jídelníček vitariána je tvořen syrovým ovocem, zeleninou, ořechy, semínky, bylinkami, zelenými listy.

Na jídelníčku vitariánů je také sušené ovoce, mořské řasy, za studena lisovaný olej, sójové omáčky, přírodní sladidla.

Potraviny jsou upravovány naklíčením, fermentací, mixováním, drcením, mletím.

Někteří vitariáni pijí syrové kozí, ovčí mléko a jeho výrobky, které nejsou tepelně upravené.

Přínosy vitariánství

Syrová strava očišťuje tělo a dodává mu vlákninu, vitamíny, např. vitamín C, kyselinu listovou, enzymy, minerály hořčík, draslík, aj.

V syrové stravě je také zachována výživná hodnota bílkovin, která se varem ztrácí o dvě třetiny, snižuje se využití v nich obsažených aminokyselin. Vitariánská strava je přírodní, při jejím zpracování se nepoužívají chemické látky. 

Při úpravě vitariánské stravy nevznikají žádné škodlivé látky, které vznikají např. při přepalování rostlinných olejů.  Rostlinné oleje obsahují nenasycené mastné kyseliny, ty se v průběhu zahřívání na vysokou teplotu mění ve škodlivé látky s rakovinotvornými účinky. 

Syrové strava obsahuje hodně vlákniny, enzymů a dalších zdraví prospěšných látek, ale málo kalorií.

Vláknina obsažená v syrové stravě podporuje nejen dobré trávení, ale také snižuje cholesterol a riziko onemocnění srdce a cév. Syrová strava posiluje imunitní systém, dodává tělu energii, pomáhá ke štíhlé linii a také chrání proti některým druhům rakoviny.

Při syrové stravě mizí kožní problémy, např. ekzémy.  Syrová strava si zachovává přirozenou chuť i aróma a není třeba ji dochucovat nadměrným množstvím cukru, octa, koření.  Vitariánství znamená také oproti vaření úsporu času i elektrické energie.

 

Negativa vitariánství

Vitariánství má také své nevýhody. Vitariánská strava sice dodá tělu hodně vlákniny, vitamínů, minerálů, enzymů, antioxidantů a dalších ochranných látek, avšak mu nedodává dostatek živin. 

Syrová strava snižuje nejen celkový cholesterol, ale i HDL cholesterol.

 

Nadbytek vlákniny, obsažené v syrové stravě snižuje vstřebávání bílkovin, lykopenu, karotenoidů, vápníku, antioxidantů a dalších látek.

Při konzumaci syrové stravy hrozí riziko nedostatku vitamínu B12. A nejen tohoto vitamínu, syrová strava zužuje výběr potravin a snadno se může stát, že strava bude jednostranná. Při jednostranné stravě mát tělo nedostatek některých látek. 

 

Syrová strava je hůře stravitelná, při delší konzumaci může způsobovat trávicí potíže.

 

Zadavatel tipu, rady, nabídky:

web:   http://www.zivotbezhranic.cz/vitarianstvi-jako-cesta-ke-zdravi/#comment-2927334712
email:   info@zivotbezhranic.cz
telefon:   724712069

Žádné komentáře zatím.

Okomentovat